Gac هل أنت مستعد لأن تصبح محترفاً ؟! ( أقوى مكان لتعليم العزف على الجيتار فى مصر )

egyguitar.com

عضو جديد
31 مايو 2009
206
0
0
في دنيا الحب
www.donia.eb2a.com
بســـــــم الله الرحمـــــــن الرحيـــــــم

~* Guitar Academy In Cairo *~

هو مكان يجتمع فيه أقوى و أحسن عازفى آلة الجيتار , أول مكان فى مصر يهتم بتعليم العزف على آلة الجيتار فقط و إخراج عازفين محترفين و متمكنين من الآلة

تعالو بقا نتكلم شوية بجد , أنا ايه اللى مخلينى مقتنع بالمكان ده بالذات و بفضلو عن أى حتة تانية ؟

إيه اللى مخلينى أعمل موضوع كامل بيتكلم فقط عن المكان ده بالذات ؟!

على فكرة أنا مش بقتنع بأى حاجة بسهولة و الله ده انا رخم جدا , لكن المكان ده هو فعلا اللى أى حد فينا محتاجه , إحنا بينا المبتدئ و المتوسط و المحترف , بينا اللى بيعزف بس و اللى بيغنى و اللى بيلحن . كل واحد من دول عاوز معاملة غير التانى و طريقة تعليم مختلفة

انت لما بتروح لمدرس مثلا علشان يعلمك , بتتعلم اللى المدرس ده عاوز يعلمهولك مش اللى انت عاوز تتعلمه !

اللى عجبنى فى المكان ده إيه ؟ ..... الاهتمام اللى بيدهولك ! .... مش مجرد أسامى ناس محترفة مكتوبة عشان الناس تيجى و لما يجوالناس أقلبهم

أولا أنت أول ما بتدخل بيفتح لك File , بيكتب فيه انت تعرف أيه عن الآلة و يقدر مستواك و يعرف أنت عاوز تتعلم إيه بالظبط ( Electric, Flamenco , Classic ..... etc ) , وللا انت بتغنى و عاوز تتعلم كوردات عشان تبقا مصاحبة ليك و انت بتغنى , ال File ده بيتفتح كل مرة أنت بتيجى فيها عشان تاخد حصتك , عشان اللى بيعلمك يبقا عارف أنت نظامك ايه و المفروض يعلمك ايه

ثانيا الجو اللى هناك , من خبرتى أقدر أقولك أنو فعلا جو يعلَى فيه أى بنى آدم فى الآلة .... ليه ؟ ... خد عندك

- المكان يحتوى على أى شىء و كل شىء متعلق بالجيتار , أنت ممكن تروح هناك منغير ما تاخد جيتارك , كل شىء موجود و تحت أمرك. لو جيتارك باظ وللا حصلو حاجة و انت متعسف مش عارف تعمل ايه , هتلاقى اللى يظبتهولك

- انت هناك المفروض هتاخد حصة عملى ( و دى بتبقا أنت لوحدك ) ... و حصة نظرى ( مع الناس اللى فى مستواك ) دول حصتين اساسيتين , و فى حصة استماع فيها بيجيبو مثلا ستايل معين

( Country , Blues , Jazz .... etc ) و يتكلمو عنو و يعرفوك عليه أكتر و يعلموك أزاى تقدر تلعبو فى المستقبل , كمان فى حصة عزف جماعى و دى حصة بيجتمع فيها كل اللى بيعزفى و يعملو حاجة مع بعض علشان يطبقو اللى اتعلموه

- انا رأيى المتواضع , ان عمر مستواك ما هيعلى الا لما يكون فى حواليك ناس أعلى منك بتتعلم منها و بتشوفها و هى بتعزف , يعنى طول ما انت محاط بناس بتعرف تعزف و مستواها عالى أضمن بنسبة 70% ان مستواك أنت كمان هيعلى معاهم لو انت عاوز , و ده متوفر جدا جدا هناك , أنت حواليك ناس بتدرس معاك محترفة أصلا , مجرد ما هتتعرف عليها هتبتدى تاخد من خبرتهم أزاى تعلى و توصل لمستواهم , يساعدوك فى حاجة , تتعلم منهم حاجة كدة

- كل شوية بيتعمل هناك مسابقات على جوايز و شهادات تقدير و دى حاجة مش هتلاقيها فى اى حتة تانية بتتعلم فيها, الجميل مش فى الجوايز
الجميل انك بتنافس ناس تانية فى مستواك و ده بيديك دفعة جامدة انك تتمرن , كمان هناك بيتعمل كل شوية ورش عمل لمصطفى أصلان و وائل خضر و محمد ناصف و دى حاجة طبعا جامدة جدا مش محتاجة كلام .

~* نظام الCourse *~

قبل كل شىء أحب أوضح أن جيتار أكاديمى دى أصلا مدرسة كندية و ده أول فرع ليها فى مصر

الأكادمية بتقدم 4 انظمة للدارسين , أول نظام للدارس اللى مش عارف بيبقا فاضى امتا , يعنى مشاغلو كتير و عاوز أول ما يفضى فى أى وقت ييجى ياخد الحصة بتاعتو , ده بيتفتحلو ملف فى الأكادمية و بييجى فى أى وقت عشان ياخد حصته ,​

الحصة بتبقا ب 50 جنيه

النظام التانى للناس اللى عاوزة توصل لمستوى معين و تبطل, زى مثلا اللى عاوز يتعلم يعزف كوردات بس, حد عاوز يتعلم حاجة معينة و خلاص , الكورس بيبقا لمدة شهر حصة واحدة فى الأسبوع و بيكلفو 120 جنيه

النظام التالت بيبقا للناس المبتدئة اللى عاوزة كورس مكثف , ده كورس كويس للى عاوز يتعلم فعلا بيبقا مرتين فى الاسبوع بياخد عملى و نظرى , بس انا مش فاكر كل مرة كان بيتاخد فيها كام حصة الصراحة , الكورس ده بيتكلف 240 جنيه لمدة شهر​

النظام الرابع بقا و هو ده النظام الأساسى للأكادمية , يومين فى الأسبوع , بتاخد عملى و بتدرس هارمونى و قراية نوتة و تطبيقها و 3 مواد اخرى, فيها حصة الأستماع , و العزف الجماعى طبعا , بتمتحن فى نهاية الكورس ده , و لما بتخلص 3 شهور منو بتيجى ناس من كندا تمتحنك و لو نجحت تاخد شهادة معتمدة . الكورس ده مليان مميزات بس انا مش فاكرها كلها أنا فاكر أن أنا اتبهرت بيه فعلا , هو هيتكلف 360 جنيه كل شهر .​

~* العنوان *~

شارع مصطفى النحاس امام مدرسة مصر 2000 , مدينة نصر

و فيه فرع تانى فى المهندسين فى شارع شهاب بس انا مش عارف عنوانو بالظبط

للأستفسار أتصل على

0108308368 - 0109622341 - 24723269

نهاية الكلام , لو لسة مش مقتنع بالكلام اللى فوق ده تقدر تعمل زى مانا عملت , تروح هناك بس تتفرج على الشغل عامل ازاى و تسمع الناس و هى بتعزف و تسأل و تاخد فكرة و تعرف معلومات أكتر بدون ما تدفع أى حاجة , ده بالعكس هيرحبو بيك جدا

انا حبيت أنقلكم الصورة اللى وصلتنى من خلال زيارتى للمكان ده و حاولت أفيد و أشارك معاكم قرار اخدتو

أنا بالنسبالى مقتنع جدا بالمكان ده و ان شاء الله هروح أقدم هناك خلال الاسبوعين الجايين دول

هذا الموضوع يعتبر اشهار للاكاديمية
جروب الاكاديمية (د.محمد ناصف)
http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=30158875114

وشكرا

drmohamednassef

عضو جديد
12 أبريل 2010
0
0
0
رد: Gac هل أنت مستعد لأن تصبح محترفاً ؟! ( أقوى مكان لتعليم العزف على الجيتار فى مصر

اشكرك يا اسلام على مجهوداتك في الدعاية للاكاديمية وانا سعيد بمعرفة مثلك من الشباب الكريم والمحترم
رقمي الخاص 0108308368
و ادعوك واصدقائك للانضمام لجروب الاكاديمية علي الفيس بوك
Guitar Academy In Cairo
والانضمام لدورات تعليم الجيتار المجانية والتي ستبدء مجموعاتها الجديدة في مايو
سعيد بمعرفتك
واشجعك علي نشر خبر الدورات في المنتدايات المختلفة
محمد ناصف