تغيير رابط زر الرئيسيه

shronker

عضو جديد
2 يوليو 2010
282
1
0
Arab4mix
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى الكرام انا ليه طلبين صغيرين وهما

1 -اناعندى فى رئيسية المنتدى زر ( الرئيسيه ) لما اجى اضغط عليه يودينى للمنتدى تانى
انا عايز اغير اللينك بتاعه بحيث لما اضغط عليه يودينى لرئيسية الموقع نفسه www.xxx.com

2->طلبى الثانى انا منتداى مركب عبى الترميز ut8-8 وكله تمام
سطر اللغه فى ملف الكونفج $config['Mysqli']['charset'] = 'utf8';
جميع الجداول بالقاعده على الترميز utf8_general_ci

وكله تمام لكن اذاى اخلى الروابط تظهر فوق بالشكل عربى هلى يوجد تعديل ما بملف الهاتكس؟؟؟

Abdul Rahim

[ أعضاء فى القلب ]
30 مايو 2011
3,386
23
0
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

من لوحة التحكم > الإستايلات والقوالب > البحث في القوالب ||

نبحث عن قالب header ثم إبحث عن الكود هناك

وعدله كما يناسبك

shronker

عضو جديد
2 يوليو 2010
282
1
0
Arab4mix
طيب اخى اكرمك الله هو دا الكود الخاص بالرئيسيه+المنتدى+اتصل بنا ارجو التعديل على الكود الاول
الرئيسيه

كود:
<tr>
                                                <td  class="home" onclick="window.location.href='/'" ></td>

<td onclick="window.location.href='/'" class="forums"></td>
                                            <td onclick="window.location.href='sendmessage.php'" class="contactus"></td>
                                            </tr>

+النظر لطلبى الثانى

Abdul Rahim

[ أعضاء فى القلب ]
30 مايو 2011
3,386
23
0
كود:
<tr>
                                                <td  class="home" onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" ></td>

<td onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" class="forums"></td>
                                            <td onclick="window.location.href=[COLOR=Red]'sendmessage.php[/COLOR]'" class="contactus"></td>
                                            </tr>

شاهد الأكواد المشار إليها بالأحمر

إستبدلها للرابط الذي تريد التحويل إليه

موفق

shronker

عضو جديد
2 يوليو 2010
282
1
0
Arab4mix
كود:
<tr>
                                                <td  class="home" onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" ></td>

<td onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" class="forums"></td>
                                            <td onclick="window.location.href=[COLOR=Red]'sendmessage.php[/COLOR]'" class="contactus"></td>
                                            </tr>
شاهد الأكواد المشار إليها بالأحمر

إستبدلها للرابط الذي تريد التحويل إليه

موفق

يااخى اكرمك الله اذا حطيت رابط ذى ماانت مابتقول بيجيلى بالشكل ده

forums.xxx.com/www.xxx.com

يعنى مش بيظبط يااخى انا عايز ادوس على كلمة الرئيسيه يودينى رئيسية الموقع
اللى هى www.xxx.com وليس forums.xxx.com

واضح كلامى

كود:
 		 	كود:
 	<tr>                                                 <td  class="home" onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" ></td>                                                      <td onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" class="forums"></td>

فى الوضع الحالى الكود اللى فالسطر الاول دا خاص بكلمة الرئيسيه لو ضغط عليه اوتوماتك يودينى للمنتدى forums.xxx.com وانا مش عايزو كده عايزو يودينى www.xxx.com

الكود التانى خاص بزر المنتدى

طيب شوف من هنا وجرب بس يارب تكون فاهم قصدى
http://forums.arab4mix.com

Abdul Rahim

[ أعضاء فى القلب ]
30 مايو 2011
3,386
23
0
upppppppppppppppppppppp

كود:
<tr>
                                                <td  class="home" onclick="window.location.href='/'" ></td>

<td onclick="window.location.href='[COLOR=Red]/[/COLOR]'" class="[COLOR=RoyalBlue]forums[/COLOR]"></td>
                                            <td onclick="window.location.href='[COLOR=Red]sendmessage.php[/COLOR]'" class="[COLOR=RoyalBlue]contactus[/COLOR]"></td>
                                            </tr>

شاهد الأكواد الزرقاء والحمراء , عدلهم كما يناسبك

توضيح بسيط:

إذا تريد التحويل للرئيسية مثلا www.support-ar.com

في الكود الأول إستبدال / ب support-ar.com

وإستبدال forums ب www

shronker

عضو جديد
2 يوليو 2010
282
1
0
Arab4mix
الرابط هو

www.arab4mix.com

وده الكود اللى فى بداية الهيدر
كود:
<tr>
                                                <td  [COLOR=Red]class="home" onclick="window.location.href='/'" >[/COLOR]</td>

<td onclick="window.location.href='/'" class="forums"></td>
                                            <td onclick="window.location.href='sendmessage.php'" class="contactus"></td>
                                            </tr>

الجزء الملون باحمر هو الجزء المسئول عن كلمة الرئيسيه وهو ماااريد التعديل فيه حتى يذهب المتصفح الى الرابط www.arab4mix.com وليس www.forums.arab4mix.com

الرابط الثانى مسئول عن كلمة المنتدى وهو مظبوط
الرابط الثالث مئول عن راسلنا وهو كذلك مظبوك

انتظرك

shronker

عضو جديد
2 يوليو 2010
282
1
0
Arab4mix
يااخى والله ماظبطت معايه

الصوره قدامك توضح................. ومعاك بردو الكود