حدثت معى مشكلة عند استرجاع قاعدة البيانات باستخدام ال Bigdump

a7med 7assan

عضو جديد
12 مايو 2009
11
0
0
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكر كل اعضاء الادارة على ما يبذلوه من مجهود للرقى بالغير قبل الرقى بانفسهم وعلى مساعدة كل من يطلب منهم ذلك ... جعلكم الله عونا لكل محتاج
موضوعى كالتالى :
اولا يحدث معى شىء غريب عند نسخ قاعدة البيانات :
* عندما اقوم بنسخ قاعدة البيانات من المنتدى يكون حجمها اصغر من اخذها عن طريق السى بانل
فعندما اخذها من السى بانل يكون حجمها 8 ميجا ولكن من المنتدى 6 ميجا فهل هذا طبيعى _ اى يختلف الاخذ من السى بانل عن الاخذ من المنتدى _ ام هناك خطأ ؟؟ على العلم من اننى كررت هذه المحاوله وجربت اكثر من طريقة ولكن النتيجه واحده
* الان اخذت نسخة من القاعده باستخدام المنتدى وحاولت استرجاعها بهاك Bigdump.php ولكن بعدما انهى الاسترجاع بالهاك ويدينى رساله بانتهاء المهمة بنجاح ، وبعد ذلك افتح المنتدى يقولى Database Error . الحمد لله انا املك نسخة من قاعدة البيانات من السى بانل على جهازى وقمت باسترجاعها من خلال ال PHP my admin ورجع المنتدى لحالته الطبيعية ولكنى ارغب باستخدام النسخ الاحتياطى عن طريق المنتدى حتى استرجعه من الهاك بيج دمب لانه بمرور الوقت سيزيد حجم القاعده وبعدها لن استطيع رفعها بواسطة ال PHP my admin
ما الحل ارجوكم
فى انتظار الرد
بارك الله فيكم وشكرا لسعة صدركم

a7med 7assan

عضو جديد
12 مايو 2009
11
0
0
عزيى المهندس احمد /
الف شكر لمرورك على موضوعى
اخى لقد قمت بتركيب Snfoor وقمت باعطاء المجلد المطلوب تصريح 777 وعدلت بيانات الانديكس وتاكدت من صحتها ولكنى عندما احاول عمل اى عملية كنسخ او افراغ تاتينى الرسالة التالية :

WebCraker

العبد الفقير إلى الله
طاقم الإدارة
9 مارس 2008
5,670
50
48
Egypt
support-ar.com
تأكد من بيانات القاعدة فى الاسكربت

اسم قاعدة البيانات واسم المستخدم وكلمة المرور

او قم بعمل اسم مستخدم وكلمة مرور جديدة

بالتوفيق

a7med 7assan

عضو جديد
12 مايو 2009
11
0
0
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا احب اشكر كل من ساهم فى هذا الموضوع من اجل مساعدتى

واحب اقول انى اكتشفت حاجه غريبة جدا

انا كانت مشكلتى فى المشاركة الاولى فى هذا الموضوع انى بعد ما اقوم بنسخ القاعدة من خلال المنتدى واسترجعها بهاك Bigdump لا يتم الاسترجاع بشكل صحيح فحاولت اكتشف السبب بنفسى
اولا المفروض انك عندما تنسخ القاعدة من المنتدى تستنى لحد متجيك رساله فى مربع تقولك " تم نسخ القاعده بنجاح "
انا عندما كنت اقوم بالنسخ من المنتدى كان يقوم بنسخ الجداول كاملة ويكتبلى فى شريط معلومات المتصفح Done -- ولكن لا يظهرلى مربع الحوار اللى بيقول " تم نسخ القاعده بنجاح " وبعد كده استرجعها بهاك Bigdump فلا يتم استرجاعها فاستغربت
انا اولا قمت بترقية النسخه من 3.8.2 الى 3.8.3 عن طريق ملف vb/install/upgrade.php
فقلت اقوم بتجربه حلوه :
فرغت القاعده البايظه ورحت رجعت ملفى install.php , init.php اللى بيتم حذفهم بعد التسطيب او الترقيه وسطبت النسخه 3.8.3 بدون ترقيه كانى بسطبها اول مره وبعد كده قمت بفتح لوحة الادارة ونسخ قاعدة البيانات من المنتدى فلاحظت حاجه غريبة جدا جدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لاحظت ان مربع الحوار اللى بيقول : " تم نسخ القاعده بنجاح " ظهر معايا فى النخه المسطبه 3.8.3 على العلم انه مكنش بيظهر فى حالة الترقيه لنفس الاصدار فقلت اكيد هو ده السبب . وفعلا قمت بنسخ القاعده وبعد كده فرغتها ورحت رجعها تانى بهاك Bigdump عشان اعرف العيب فين لاحظت ان كل شىء مشى تمام ورجعت شغاله 100 %
فعرفت ان العيب هو عدم ظهور مربع حوار : " تم نسخ القاعده بنجاح " فى النسخه المترقيه ولكن بعد مثبتها بدون ترقيه ظهر هذا المربع بصوره عاديه جدا واشتغل ال Bigdump تمام وتم استرجاع القاعده .
الحمد لله كده كله تمام يعنى انا معنديش غلط ولكن السؤال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو انا كل متظهر نسخه جديدة مينفعش ارقيها عشان السبب ده وهو عدم النسخ للقاعده بشكل ناجح ؟؟؟
لانى اكيد هحتاج ارقى النسخه ولكن كده مش هعرف اتحكم فى القاعده؟؟؟؟!!!!
ارجو الرد على ... الغلط فين ؟؟؟ فى النسخة اللى رفعته ورقيتها ولا عندى انا ؟؟؟ لانى اكيد هحتاج ارقى واحتفظ بقاعدة البيانات ؟؟؟
شكرا وبارك الله فيكم لسعة صدركم