بخصوص تحويل دومين الموقع والمنتدى

zozo2010

عضو جديد
11 مايو 2010
188
1
0
دلوقتى أنا حجزت دومين جديد والحمد لله ربطتة بأستضافة بيتو هوست وشغال تمام بس انا بقى عايز أخلى أى زائر يدخل عن طريق محركات البحث او عضو يتحول للدومين الجديد مش القديم وكمان أى موضوع مش الرئيسية فقط يعنى لو دخل على أى موضوع عن طريق محرك البحث جوجل يدخل على الدومين الجديد بس مش عارف اعمل دة أزاى...وكنت عايز أعرف لو دلوقتى أنا عملت site map للمنتدى بس على الدومين الجديد ورفعتها على جوجل وحطيتها فى مجلد المنتدى بس اللى فى مجلد الدومين الجديد هل جوجل يعتبر أن موقعى موجود مرتين فيحذف الأرشفة بتاعتى ولا هتنزل أرشفة لكل دومين لوحدة كأن دة موقع ودة موقع تانى ولا أية اللى هيحصل؟...أنا قصدى أحول الروابط فى جوجل...انا بعمل الأرشفة أنى كل فترة أعمل site map للمنتدى عن طريق احد المواقع وبعد كدة أرفعها على مجلد ال vb وأدخل ادوات أصحاب المواقع فى جوجل وأعمل تتبع لل site map وخلاص والموضوعات بتتأرشف بعدها بكام يوم أو أسبوع انا بقى قصدى لو عملت site map بس بالدومين الجديد ورفعتها الأرشفة هتحصلها أية يعنى هتتغير لوحدها وبتقى بالدومين الجديد ولا الموضوعات القديمة هتفضل زى ما هى والجديدة فقط هى اللى هتنزل بالدومين الجديد لأنى خايف جوجل يحذف المنتدى بتاعى من الأرشفة لأنة نفس المنتدى لكن راكب على 2 دومين...ولا أعمل أية...وفين هاك التحويل دة؟...المشكلة دلوقتى كمان أنى بعد ما عملت الدومين الجديد بقيت الصور مش بتظهر مع أنى رفعت مجلد ال vb تانى وكمان كذا مرة فى مسارة يعنى المنتدى بيفتج عادى على الدومين الجديد لكن الصور مش بتظهر وكمان الأحصائيات مش بتظهر بيكتب جارى تحميل البيانات ويوقف على كدة...أرجو إيضاح المشكلة والحل لها

متريكس78

عضو جديد
27 ديسمبر 2008
482
1
0
الجزائر
starmetrix.info
هذا السكربت البسيط هو مخصص لمن كان يملك مساحه وقام باخذ مساحه جديد

واسم جديد ولازال يملك المساحه القديمه والدومين القديم

فبدلا من وضع رابط بالصفحه الرئيسيه انه تم نقل المنتدى

هذا السكربت يعمل كل ماتتمناه

فهو لن يخسرك اى زائر لانه يقوم بنقل كل شخص إلى المكان المفترض به ان يذهب إليه

الملفات التى تم عملها لكي تقوم بالتحويل من موقعك القديم إلى نفس الملف في الموقع الجديد

index.php
forumdisplay.php
archive \ index.php
private.php
calendar.php
usercp.php
member.php
showthread.php
showpost.php
online.php
search.php
subscription.php